31 January 2019

Persbericht: Aanzwellend verzet in Nederland en Europa tegen Eurovisiesongfestival in Israel

50 Nederlandse kunstenaars steunen oproep tot boycot

3 Nederlandse LHBTQIA-organisaties (en 60 wereldwijd) roepen de
LHBTQIA-gemeenschap op tot boycot

1100 tv-kijkers vragen AvroTros en NPO af te zien van deelname en uitzending

Op dinsdag 29 januari publiceerden 50 prominente Britse artiesten, waaronder Vivienne Westwood, Peter Gabriel en Wolf Alice, in the Guardian een brief waarin ze de BBC vragen haar invloed in te zetten om het Eurovisiesongfestival niet in Israel maar elders te laten plaatsvinden. Zij vinden dat de BBC de systematische schendingen van Palestijnse rechten niet mag negeren. Eurovisie beweert diversiteit en inclusiviteit te vieren, maar dat klinkt volledig onwaarachtig voor een land als Israel waar discriminatie en uitsluiting zo diep geworteld zijn.

In Nederland stuurden meer dan 1100 mensen een email aan AvroTros en NPO met het verzoek om af te zien van deelname en uitzending. Zij vinden dat een staat die in 2018 295 Palestijnen doodde en 29.000 Palestijnen verwondde, een staat die de helft van zijn burgers hun basisrechten onthoudt op basis van etnisch onderscheid, een staat die illegaal kolonialisme bedrijft in de Palestijnse gebieden, geen locatie kan zijn voor die zogenaamde viering van diversiteit, inclusiviteit en eenheid van het Eurovisiesongfestival.

Ook op dinsdag riepen meer dan 60 LHGBTQIA-organisaties uit 20 landen, waaronder uit Nederland Maruf, SEHAQ Queer Refugees Group en TIYE International, de wereldwijde LHBTQIA-gemeenschap op om zich uit te spreken voor de Palestijnen en tegen het bedekken van bezetting en apartheid onder een feestelijk sausje van diversiteit en LHBTQIA-Pride.

In Nederland onderschrijven 50 kunstenaars de steunverklaring die in september 2018 door 140 Europese artiesten werd opgesteld en ondertekend. Zij steunen daarmee openlijk
de oproep van Palestijnse artiesten en radio- en televisiejournalisten aan European Broadcasting Union (EBU), deelnemende landen, deelnemers en het publiek om het Eurovisie Songfestival 2019 in Israel te boycotten en het Eurovisiesongfestival niet te laten misbruiken voor het verbloemen van de bezetting, het militaire geweld, het nederzettingenbeleid en de apartheidspolitiek door middel van kunst en cultuur en door de promotie van Israël als veilige haven voor de LHBTQIA-gemeenschap.

Andere spraakmakende uitingen van verzet tegen de organisatie van het Eurovisiesongfestival door Israel vindt u hier.

BDS Nederland op Twitter