3 May 2015

“The Siege” , nieuwe voorstelling van het Freedom Theater Jenin

The Freedom Theater Jenin,  op tournee in Amsterdam, Engeland en Ireland

Onderaan dit artikel, informatie over de expositie
“Freedom, Theatre and the Oppressed” op 5, 6 en 7 mei in Amsterdam [*]

 

Verslag van de premiere, door Frida en Jenny, vanuit Jenin, bezet Palestina.

De zaal was overvol met mensen die gekomen waren op de première van de theater productie ‘The Siege’. Terwijl we ons door de menigte een weg wrongen, konden we een paar stoelen bemachtigen, samengeperst in het midden van een divers en levendig publiek. We zaten in het Freedom Theatre, een op de Palestijnse gemeenschap gebaseerd theater en cultureel centrum in het vluchtelingenkamp van Jenin, in het noorden van de Westelijke Jordaanoever.

De doelstelling van het in 2006 gestarte theater is het genereren van cultureel verzet, door middel van volkscultuur en kunst, als een katalysator voor sociale verandering in de bezette Palestijnse gebieden. Vandaag, na twee maanden van repetities, waren ze klaar om hun langverwachte nieuwe productie te tonen.

De dag begon met een theatrale herdenking voor Juliano Mer-Khamis, een van de oprichters van de Theaterschool, die werd neergeschoten en gedood in 2011 door een gemaskerde schutter. Vervolgens hebben we gekeken naar de documentaire “Journey of a Freedom Fighter”, over Rabea Turkman, een getalenteerde student van het theater, met een voorgaande geschiedenis in het gewapende verzet. Nadat hij dat verruilde voor het kultureel verzet van het Freedom Theatre, werd hij neergeschoten door het Israëlische leger en stierf een paar jaar later als gevolg van zijn verwondingen. Daarna toonde de theatergroep ons haar nieuwe voorstelling: ‘The Siege’

The Siege, verhaalt over de 2e intifada in Bethlehem

freedom-theater-scene-uit-theSiegeGeïnspireerd door het waargebeurde verhaal van een groep vrijheidsstrijders, die nu in ballingschap in Europa en in de Gazastrook leven, vertelt ‘The Siege’ van een moment in de geschiedenis dat plaatsvond tijdens het hoogtepunt van de tweede Intifada in 2002. Het Israëlische leger had Bethlehem belegerd vanuit de lucht en op het land met sluipschutters, helikopters en tanks, met een totale blokkade voor personen en goederen. 39 dagen lang leefde de bevolking onder een uitgaansverbod en op rantsoen, zonder water en nauwelijks stroom. Samen met honderden andere Palestijnen, monniken, nonnen en tien activisten van de International Solidarity Movement, zochten deze vijf vrijheidsstrijders hun toevlucht in de Geboortekerk, een van de heiligste plaatsen ter wereld.

Het spel geeft enig inzicht in hoe het is om te worden opgesloten in de kerk, overleven op zo weinig, met de geur van rottende dode lichamen in het gebouw, slachtoffers van Israëlische scherpschutters. Het toont de moeilijke keuze die ze moesten maken tussen overgave of verzet tot het einde. Ongeacht wat ze kozen, kregen ze echter geen andere optie dan hun familie en vaderland voor altijd te verlaten, omdat alle vrijheidsstrijders – in werkelijkheid 39 – werden gedeporteerd en sindsdien niet terug mochten keren.

Het spel overtrof alle verwachtingen! Iedereen leek verbaasd door wat ze net hadden meegemaakt. We spraken met Osama, een student en een vriend van de Freedom Theatre School, opgegroeid in Al Azzeh vluchtelingenkamp, ​​te Bethlehem. Zijn woorden gingen verloren in de kracht van zijn emotie. “Ik zou graag meespelen in die show!”. Het duurde even, voor hij zijn belevenis met ons kon delen. Hij was slechts 12 jaar oud op het moment dat de tanks zijn stad in kwamen Het stuk bracht zoveel herinnering terug aan zijn kindertijd en die periode in zijn leven. Hij vertelt hoe de luide knal aan het begin van het spel, stond voor het schot dat de watertank van de stad had doorboord. Dit geluid is nog steeds sterk verankerd in zijn geest, omdat het het begin was van de lange en moeilijke periode voor de de inwoners “We leven onder de bezetting, maar we zijn niet zwak. We verzetten ​​ons met wat we kunnen, zij het ons lichaam, onze stemmen of onze geweren! “- Osama gelooft in gewapend verzet als een van de vele manieren om de bezetting te bestrijden. Als een acteur, is het voor hem belangrijk deze verzetsmiddelen “op een andere manier, een goede manier” te tonen. “We sterven omdat we willen leven! ”
freedom-theater-adj.directeur

Alaa Shehada, de adjunct-directeur van het spel, vertelde over het productie proces van de voorstelling ‘The Siege’. Tijdens de onderzoeks-fase, zijn ze naar Europa gegaan, en interviewden 13 vluchtelingen om hun verhalen uit de eerste hand te horen. Ze zijn er zelfs in geslaagd om een ​​interview te krijgen met een van de 26 vluchtelingen in Gaza. Hij legde uit hoe dit verhaal niet alleen vertelt over wat er is gebeurd in 2002, maar een microkosmos is van Palestijnse strijd als geheel. Het onthult de voortdurende Israëlische propaganda sinds 1948, waarbij de Palestijnen als terroristen woorden neergezet door middel van valse beschuldigingen. In deze specifieke situatie, beschuldigde het Israëlische leger de Palestijnse verzetsstrijders van de aanval op de kerk en het gevangen houden van de monniken erin. Een leugen, zoals later bewezen werd. De waarheid is dat de monniken de strijders in de kerk binnenlieten en samenwerkten gedurende de belegering Uiteindelijk is er tijdens de 67 jaar durende Israëlische bezetting, waarbij de hele wereld toekijkt, geen gerechtigheid voor het Palestijnse volk geweest. 50% van de Palestijnen zijn uit hun land gevlucht en hebben nog steeds geen recht op terugkeer gekregen.

In het Freedom Theatre is cultureel verzet de manier om de bezetting te trotseren. Ahmed Jamil Tobassi, één van de acteurs uit de show, legde uit dat onder veel andere dingen, het theater een context creëert, dat die andere vormen van verzet kan ondersteunen. Het herleeft verhalen, geeft mensen een manier om zich uit te drukken en bevrijdt uiteindelijk de geest. Het idee van cultureel verzet is, om naast andere vormen van verzet te werken, niet tegen. “Als je niet werkt aan het deconstrueren van de bezetting in jezelf, hoe ga je dan in staat zijn om het land te bevrijden van de grotere, externe bezetting?” Stelt Jonatan Stanczak, managing director van het Theater.

In de maanden mei en juni, zal dit spel op tournee gaan in het Verenigd Koninkrijk, een land waar theatergroep nog nooit geweest is. Het is ook een boodschap voor de Britten om de verantwoordelijkheid te nemen voor hun prominente rol in de etnische zuivering van de Palestijnen en de voortdurende bezetting.

U kunt meer informatie vinden over de voorstellingen in Engeland, op de website van ‘Freedom Theatre UK Friends’

Dit artikel is een vertaling van het verslag van Frida en Jenny, twee ISM vrijwilligers die aanwezig waren op de premiere in Jenin, op 20 april 2015
 
 
 

The Freedom Theatre in Amsterdam:

Het Freedom Theatre uit Jenin is door het Prins Claus Fonds uitgenodigd om de expositie “Freedom, Theatre and the Oppressed” te openen op 5, 6 en 7 mei, voorafgaand aan hun tournee door Engeland en Ierland.

Op de website van het Prins Claus fonds  vind u de details m.b.t. de voorstellingen.

The Freedom Theatre in Engeland en Ierland:

Aansluitend gaat het Freedom Theater uit Jenin op Tournee door Engeland en Ierland.
Voor details, zie de website van The Freedom Theatre UK Friends

 

BDS Nederland op Twitter