22 May 2016

Persbericht: 21 mei BDS inspectiedag in tien steden

De BDS-beweging (Boycot, Desinvesteringen en Sancties) in Nederland heeft 21 mei uitgeroepen tot landelijke inspectiedag. In 10 steden in Nederland gingen inspectieteams van docP de supermarkten in om “Israelische” producten te spotten.

De bedoeling is om een signaal te geven aan de commissie buitenland van de 2e kamer, die op 26 mei debatteert over etikettering van producten uit de illegale nederzettingen in bezet Palestina. De EU heeft bepaald dat die producten niet meer de herkomst “Israel” mogen vermelden, omdat de nederzettingen illegaal zijn en internationaal niet erkend als Israelisch grondgebied.

Het debat van 26 mei gaat over hoe Nederland dit voorschrift gaat uitvoeren en zal onder meer gaan over welke herkomst er dan wel op zulke producten moet komen te staan. Voor de BDS-beweging is dat geen vraag: die producten zijn illegaal geproduceerd en mogen helemaal niet verkocht worden. Gestolen fietsen mogen immers ook niet verkocht worden, ook niet met een etiket “gestolen fiets”.

In deze tien steden: Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Leiden, den Haag, Haarlem, Diemen, Enschede, Nijmegen, Assen, zijn BDS-inspectieteams de winkels binnen gegaan om te kijken welke producten zij daar aantroffen waar “Israel” op staat, maar die waarschijnlijk uit een illegale nederzetting afkomstig zijn.
Gevonden werden onder andere sinaasappels, medjool dadels, rode grapefruits, aardappels, pomelo’s en wortels. Bij Albert Heijn ook vegetarische producten van Tivall en Sabra.

Bij een filiaal20160521_150400_resized van Albert Heijn aan de Sarphatistraat in Amsterdam werd onze inspecteurs de toegang tot de winkel geweigerd. Bij de Aldi aan de Haaksbergerstraat in Enschede stond het winkelend publiek bijzonder positief tegenover de actie. Een aantal klanten hielpen het inspectieteam met het zoeken naar producten waarop Israel als land van herkomst werd vermeld. Het Haagse inspectieteam werd door de filiaalhouder van de Jumbo zeer gastvrij ontvangen. Ook in Haarlem en Assen een gastvrije ontvangst; de inspecteurs kregen veel sympathie van het publiek.  De bezochte filialen van Albert Heijn hebben beduidend meer apartheidswaar in de schappen dan filialen van andere ketens.

Alle filiaalhouders kregen een rapport overhandigd met het verzoek deze producten niet meer te verkopen. De hoofdkantoren van de winkelketens zullen deze rapportage ook ontvangen met het verzoek deze producten niet meer in te kopen. Onder meer met flyers, waar de meest voorkomende van zulke illegale producten staan afgebeeld, werd het publiek opgeroepen deze producten niet meer te kopen.13241356_10209670916634586_1674979139138247806_n

De verkoop van hun producten is een belangrijke financieringsbron van de nederzettingen. Supermarkten die deze producten in hun winkels hebben liggen in de EU worden zo medeplichtig aan het voorbestaan van dit onrecht. Ook worden consumenten zonder het te weten daaraan medeplichtig gemaakt. Daarom moet die verkoop stoppen

De BDS-beweging ziet het EU-besluit als een stap vooruit en een erkenning dat de nederzettingen illegaal zijn en dat Israel niet het recht heeft om zich Palestijns land toe te eigenen. Hopelijk komt daardoor ook een eind aan de praktijk dat deze nederzettingproducten vrijstelling krijgen van invoerrechten. Nederzettingproducten vallen niet onder het associatieverdrag met Israel maar door de grootschalige herkomstfraude subsidieerde de EU ongewild de nederzettingen.

BDS is tot heden het enige effectieve instrument gebleken tegen de Israelische nederzettingpolitiek. De internationale politiek heeft hierin volledig gefaald. De  effectiviteit van BDS blijkt uit felheid waarmee Israel probeert de beweging te bestrijden. In Israel is oproep tot BDS verboden en wordt zwaar bestraft. Het is verbijsterend om te zien dat een land als Frankrijk deze geweldloze verzetsvorm verboden heeft verklaard, terwijl onder andere Groot-Brittannië, Canada en de USA daar pogingen toe doen. Dat gaat tegen het recht op vrije meningsuiting in en is in feite regelrechte censuur. Gelukkig heeft Nederland deze druk vanuit Israel tot nu toe weerstaan.

Het Diensten en Onderzoek Centrum Palestina (docP) is een breed samenwerkingsverband dat in Nederland de BDS campagnes stimuleert, faciliteert en uitvoert. De BDS-beweging vraagt van de 2e kamer om op 26 mei het volgende besluit te nemen:
Producten uit Israel vermelden herkomst: Israel. Producten uit Palestina van Palestijnse producenten vermelden: Palestina. Producten uit de nederzettingen mogen niet verkocht worden. Een label “nederzettingproduct” of iets dergelijks zou deze illegaal geproduceerde goederen immers legaliseren. In een fietsenwinkel heeft men tenslotte ook geen afdeling “gestolen fietsen”.

BDS Nederland op Twitter